De president van Bangladesh

Laatst was ik in het stadhuis in Eindhoven om mijn nieuwe paspoort op te halen. Terwijl ik stond te wachten tot mijn wachtnummer op het scherm verscheen, zag ik de president van Bangladesh lopen. Of van “The People’s Republic of Bangladesh”, zoals Zijne Excellentie het zelf zo mooi noemde. Hij moet om de één of andere reden undercover zijn geweest, want hij droeg een petje, een bodywarmer en een vieze joggingbroek.

Dat hij zo’n hooggeplaatst persoon was, viel me eerlijk gezegd dan ook alleen op omdat hij toevallig net een interview aan het geven was. Kalm en zijn woorden zichtbaar zorgvuldig zoekend wandelde hij tussen het wachtende Eindhovense plebs. Ietwat argwanend werd hij in de gaten gehouden door een man die schuin tegenover me zat. Wellicht was het één van zijn bodyguards, die zich bewust onopvallend gepositioneerd had. In goed verstaanbaar Engels kwam het ene na het andere antwoord uit zijn mond. Over zijn land. Over zijn functioneren als president. Over een recent staatsbezoek aan Duitsland. Ik zag of hoorde nergens een interviewer, maar iemand van zijn stand laat een interview natuurlijk niet zomaar verstoren door zo’n futiliteit.

Na enkele minuten was het interview alweer voorbij. Op zijn gemak liep de man nu naar één van de op dat moment vrije loketten. Ik zag hem een paar woorden wisselen met de mevrouw aan de andere kant van de balie. Al snel wendde hij met een teleurgestelde blik zijn hoofd weer af. Zichtbaar onverrichter zake vertrok hij, richting de uitgang. Ik keek naar de vrouw achter de balie. Onverstoorbaar ging ze verder met waar ze voor dit hoge bezoek wellicht ook al mee bezig was geweest. Onaangedaan door het feit dat ze zojuist een president niet had kunnen of willen helpen.

Ik vond het maar gek.

1 Response so far »

  1. 1

    Mam said,

    Jij komt van een durp. Bent ook niks gewend


Comment RSS · TrackBack URI

Geef een reactie

