Heilige grond

Wat de Geboortekerk in Bethlehem is voor christenen, dat is dit voor Beatles-fans en dus ook voor mij. Heilige grond. Ik herken de nauwe, schemerige, ondergrondse gewelven van oude foto’s. Het lijkt meer een wijnkelder dan een popzaal. Het is bijna niet voor te stellen, maar de beroemdste band aller tijden trad hier bijna driehonderd keer op. The Beatles, destijds nog slechts lokaal bekend, speelden hier voor de eerste keer op 9 februari 1961. John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en de voorganger van Ringo Starr, Pete Best, werden de huisband en verschenen soms meerdere keren per dag op het podium. En nu sta ik hier.

Het 292e en laatste optreden van The Beatles in deze Cavern Club was op 3 augustus 1963. Op dat moment hadden ze met ‘Love Me Do’, ‘Please Please Me’ en ‘From Me to You’ al een paar flinke hits gescoord, maar stonden ze dus toch nog gewoon in dit clubje waarin officieel maar tweehonderd mensen naar binnen mochten. Slechts zes maanden later speelden ze voor een 365.000 keer zo groot publiek: alle kijkcijferrecords gingen keihard aan gort toen The Beatles op 9 februari 1964 optraden in The Ed Sullivan Show en gezien werden door 73 miljoen Amerikaanse tv-kijkers.

Zaterdag 19 maart 2005. Na bijna twee jaar is het mooi geweest. Ik heb met mijn band een mini-album en twee singles uit mogen brengen en 54 keer op een podium gestaan in zeven verschillende landen. Daar zullen vandaag en morgen nog twee optredens bij gaan komen en dan zit het er op. We stoppen ermee. Soms eindigen relaties omdat het gewoon niet werkt, met bands kan hetzelfde gebeuren.

Het is tot dusver een mooie road trip geweest, ons korte afscheidstourneetje dat afgelopen woensdag begonnen is. Overdag rijden we met de meest uiteenlopende muziek uit de speakers (van Jim Reeves via NWA naar Cock Sparrer) naar plaatsen waar ik nooit eerder geweest ben, ’s avonds mogen we optreden, ’s nachts slapen we met z’n allen op de vloer van iemand’s woonkamer. Een leuk avontuur. Maar een groot succes? Niet echt.

We zijn begonnen in het Belgische Gent en hebben daarna in Calais de boot naar Dover genomen. In Engeland hebben we gespeeld in Brighton en Gateshead. Bij alle drie de optredens werden we door het niet al te massaal toegestroomde publiek een beetje ter kennisgeving aangenomen. Ik had niet het idee dat veel mensen bekend waren met onze muziek en ik geloof ook niet dat we erg veel zieltjes gewonnen hebben. Bovendien zijn er al twee gitaren gejat, we hebben in Londen een ongelukje gehad met de gehuurde bus en zijn voor een paar uur gestrand in Newcastle omdat die bus niet verzekerd bleek te zijn.

Maar nu zijn we toch netjes op tijd in Liverpool. We hebben nog wat tijd voordat we vanavond moeten spelen. Ik heb zojuist door The Cavern Quarter gelopen, het uitgaansgebied waarin “The Fab Four” begin jaren zestig regelmatig de bloemetjes buiten hebben gezet. Nu klinkt vanuit bijna elke pub hun muziek en ook van achter de deuren van The Cavern Club waaien overbekende Beatles-liedjes over Mathew Street, live gespeeld door anonieme tribute-bandjes die toeristen naar binnen moeten lokken.

Wij spelen onze eigen nummers. Gelukkig. En mijn band mag dan geen publiekstrekker zijn, de mensen die komen zijn er doorgaans specifiek voor de muziek. Lid zijn van een tribute-band die covers van één artiest speelt zou niets voor mij zijn. En dienen als achtergrondmuziek voor mensen die vooral geïnteresseerd zijn in hun koetjes en kalfjes en wie het volgende rondje gaat halen lijkt me eerlijk gezegd een nachtmerrie. Ik wil creatief zijn, niet slechts een entertainer.

Maar als ik ’s avonds in de Hev’n & Hell Club in Liverpool sta te spelen ben ik toch best een beetje jaloers op de muzikanten van het tribute-bandje dat een halve kilometer verderop in The Cavern Club staat. Op heilige grond.

Liverpool

Geef een reactie

