Strooiplek

Wat moet er met je lichaam gebeuren na je overlijden? Toen ik een jaar of tien was wist ik het wel. Ik wilde gecremeerd worden en mijn as moesten ze dan uitstrooien op een mooie plek. In de Efteling of op het veld van PSV.

Het Philips Stadion was magisch voor me. Zelfs als we er alleen maar langs reden met de auto dan kreeg ik kriebels in mijn buik. Dat was de plek waar Romario onmenselijk mooie doelpunten maakte. Waar Gerald Vanenburg tegenstanders dolde op de vierkante meter. Waar Ronald Koeman z’n best deed om ballen dwars door het net te poeieren. Waar Eric Gerets zijn medespelers op weinig subtiele wijze een arsenaal aan straffe Vlaamse scheldwoorden bijbracht.

Ik zit tegenwoordig bij elke thuiswedstrijd van PSV in dat stadion. Heel leuk, maar de kriebels in de buik zijn er al lang niet meer. Op de posities van de oude helden waar ik ooit zo tegenop keek staan inmiddels jochies die geboren werden toen ik op de middelbare school zat. Ik deel bovendien mijn vaste plek op de tribune met de immense vetrollen van mijn buurman. Hij komt vooral om spelers, liefst Joshua Brenet, toe te schreeuwen dat ze waardeloos zijn. En dat gaat luid, ik zie Brenet regelmatig verschrikt omkijken.

Als kind zag ik het stadion niet vaak van binnen. Eigenlijk alleen tijdens de jaarlijkse open dag die gratis toegankelijk was. Dan kon je jezelf met hordes andere kinderen ziek eten aan chips en winegums terwijl je keek naar een flutwedstrijdje tussen elf grijze oud-PSV’ers van ver voor je tijd en een sterrenteam met een stuk of twaalf (ze speelden altijd vals) C-artiesten die je liever ook niet gekend had. Maar dat gaf niet. Al was het heilige gras leeg gebleven, dan had ik er best een uurtje naar willen staren.

Afgelopen zaterdag staarde ik weer naar dat gras. Plotseling voelde ik een berg vetrollen in opwaartse richting langs me afschuren. Naar het schijnt zou mijn corpulente buurman die kans van zojuist er zelfs met z’n lul nog wel in hebben gelegd.

Ik hoop de jaren zeventig van deze eeuw nog te halen, maar toch: wat zou in de Efteling nou een mooi strooiplekje zijn?

Geef een reactie

