Omweg

Als ik van Eindhoven naar mijn ouders in Reusel rij, of naar mijn voetbalclub in Hulsel, dan is de snelste en meest praktische route die over de snelweg, via de N2 en de A67. Maar als ik de tijd heb dan rij ik liever binnendoor. Over de dorpjes Wintelre, Vessem, Hoogeloon en Casteren. Het duurt wat langer, door de vele bochten, drempels, kruisingen en tractors op de weg kun je nou eenmaal niet echt lekker doorgassen. Maar daar krijg je wel wat voor terug. Die route gaat me eigenlijk nooit vervelen. Met z’n natuurgebieden, vennen, weilanden, sportparken en vredige dorpjes. Met z’n charmante kerkjes en het prachtige oude zuivelfabriekje in Hoogeloon. Vooral op zonnige dagen heb ik daar vaak best een minuut of tien extra reistijd voor over.

In meerdere opzichten vind ik het gewoon lekker om zo nu en dan een omweg te nemen. Zomaar, omdat die mooier is. En omdat van mij niet altijd alles alleen maar snel hoeft te gaan en praktisch hoeft te zijn.

Zo ben ik ook nooit begonnen aan e-readers of aan het downloaden van muziek. Ik hou het liever gewoon bij boeken, platen en cd’s die je kunt vastpakken. Mijn hart gaat nou eenmaal sneller kloppen van een kamer met kasten vol platen en boeken dan van een harde schijf vol MP3’s en EPUB’s. En alhoewel ik boeken en platen ook heus wel eens online bestel koop ik ze eigenlijk veel liever in een fysieke winkel. In een ruimte waarin alles draait om boeken of om platen is het toch wat gezelliger dan op de website van Bol.com.

Het meest hou ik van de onafhankelijke zaakjes in de achterafstraatjes. Waar boeken of platen chaotisch door elkaar staan en liggen in kasten, kratten, dozen en op losse stapels die geordend zijn volgens een logica die alleen het personeel nog snapt. Waar de typische geur van stof verzamelend oud papier overheerst. Waar je nog eens iets obscuurs tegen kunt komen wat niet in de gemiddelde webshop te vinden is. Waar niet alleen koopwaar te vinden is dat vers uit het plastic komt, maar ook tweedehands verzamelobjecten met een geschiedenis. Waar je niet zomaar in een winkel bent, maar op een verzamelplek voor echte liefhebbers. Waar een boek of een plaat nog echt een schat kan zijn die je na jaren zoeken ineens tegenkomt in een berg rommel.

Gisteren viel de boekenwinkelketen Polare om, waarmee veel van de beste boekenzaken van Nederland op de tocht staan. En afgelopen zaterdag was ik voor de laatste keer bij Mango Records. Niet helemaal het type platenzaak dat ik zojuist beschreef, maar toch een leuk winkeltje met een hoekje met tweedehands singletjes waarin ik altijd wel een half uurtje kon slijten. Ik ben twaalf jaar lang een redelijk trouwe klant geweest, maar inmiddels kan het zaakje toe worden gevoegd aan de bedroevend lange lijst met platenwinkels die ik vaak en graag bezocht heb, maar die de afgelopen jaren voorgoed de deuren hebben moeten sluiten.

Je kunt tegenwoordig tienduizenden albums en boeken in je broekzak meenemen. Gratis, zelfs. En daar zie ik ook heus wel de voordelen van. Voor wie houdt van snel, makkelijk en praktisch komen er steeds meer prachtige snelwegen bij.

Het is alleen zo jammer dat intussen de mooie omwegen langzaam verdwijnen.

Geef een reactie

