Dilemma bij de kassa

Laatst stond ik in de rij voor de kassa van de Albert Heijn. Voor me stond een ouder echtpaar, een dame en een heer die ik achterin de zeventig schatte. Ik merkte ineens dat de vrouw me scherp in de gaten hield en een ietwat zenuwachtige indruk maakte. Dat verraste me. Ik ben geen kleine jongen, had een ongeschoren gezicht en droeg een bandshirt met korte mouwen waardoor mijn tatoeages deels zichtbaar waren, maar zelfs dan nog ben ik volgens mij allerminst een angstaanjagend type. Toch hield het oudje me schichtig in de gaten, terwijl haar echtgenoot levensmiddelen uit een boodschappentas haalde en op de lopende band zette.

Even later was de vrouw aan het afrekenen. Mijn blik viel op de boodschappentas, die de man naast zich op de grond had gezet. Door de half geopende rits zag ik dat die bij lange na nog niet leeg was. De spullen waarvoor die twee stonden te betalen was hooguit de helft van wat in hun tas had gezeten.

Ik vroeg me af of ik de kassajuffrouw hier attent op moest maken. Mijn nogal sterk ontwikkelde geweten vond van wel. Ik was vroeger het type kind dat hard wegrende als zijn vrienden vuurtje gingen stoken. En ik was oprecht geschokt toen ik als brugklasser met wat klasgenoten een buurtsuper vlakbij school bezocht en daar meer snoep rechtstreeks in jaszakken dan naar de kassa zag gaan. Zo ben ik eigenlijk altijd wel gebleven. Ik ben ooit nadat ik al in m’n auto gestapt was terug de supermarkt in gegaan om bij te betalen nadat ik op mijn kassabon zag dat mijn krat bier niet afgerekend was. Het meest ernstige vergrijp waarvoor ik ooit in aanraking met justitie ben gekomen was 86 rijden waar 80 toegestaan was.

In mijn hoofd werd echter in slechts enkele seconden het scenario geschreven van een hartverscheurend minifilmpje. In dit drama waren de hoofdrollen voor een voorheen altijd zo respectabel echtpaar dat na een leven lang hard werken ineens de eindjes aan elkaar moest knopen om rond te kunnen komen van een schamel AOW’tje. Normaal gesproken legden ze zich daar bij neer. Dan maar een keer een kale boterham, dan maar een keer een glaasje kraanwater bij het ontbijt in plaats van melk. Maar komend weekend zouden de kleinkinderen komen logeren en wat zouden die zeggen als er geen hagelslag en chocolademelk op tafel zouden verschijnen?

Goed, het kon natuurlijk ook best dat ik hier achter een stel zure oude egoïsten stond die weloverwogen had besloten dat stelen van een grote multinational eigenlijk helemaal niet zo erg was. Maar wilde ik het risico nemen?

Ik ben zeker geen held. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat ik onmiddellijk iets zou hebben gedaan als het op die dag in de Albert Heijn een grote, jonge kerel was geweest die daar stond met die niet helemaal lege boodschappentas. Vergeef me deze afschuwelijke dooddoener, maar er zijn nou eenmaal mensen die om minder een vuist op hun neus of een mes tussen hun ribben hebben gekregen. Maar het worst case scenario waarin ik misschien een onschuldig omaatje aan het huilen zou brengen leek me eigenlijk minstens zo erg. Dan had ik pas echt problemen gekregen met mijn geweten.

Even later was ik aan de beurt om af te rekenen. Het enige wat ik tegen de niets vermoedende kassajuffrouw zei was dat ik geen airmiles hoefde en dat ik haar eveneens een prettige dag toewenste.

Meters verderop keerde het oude vrouwtje nog een keer nerveus haar hoofd om.

2 Reacties so far »

  1. 1

    Mam said,

    Mag hopen dat dit niet bij mijn Appie in Bladel was. Mijn ervaring is dat de meeste winkeldiefstallen door bejaarde worden gepleegd. En dan ook nog met de instelling dat ze recht hebben op af en toe gratis boodschappen. De oudjes van nu hebben waarschijnlijk meer te besteden als jij en ik na ons persioen. Mag hopen dat je als je nog eens zoiets ziet gebeuren je ze er wel bijlapt!

  2. 2

    Nee, was in Woensel. Mocht het ooit in Bladel gebeuren dan stuur ik je onmiddellijk op ze af! 😉


Comment RSS · TrackBack URI

Geef een reactie

