Net als in de film

Er zijn enkele films die ik zeker een keer of tien gezien heb. Uit onder meer ‘Good Will Hunting’, ‘The Blair Witch Project’, ‘Taking Woodstock’ en ‘Monty Python and the Holy Grail’ kan ik complete dialogen wel dromen, maar toch zou ik die films met alle liefde vanavond nog een keer opzetten. Er is één film die daar nog een categorie boven zit, die ik al minstens dertig keer gezien moet hebben en die ik van begin tot einde uit m’n hoofd ken: ‘Back to the Future’, waarin de zeventienjarige Marty McFly (gespeeld door Michael J. Fox) in een tot tijdmachine verbouwde DeLorean-sportwagen per ongeluk van het heden (in dat geval 1985) naar 1955 gaat.

Op filmgebied ben ik een liefhebber maar zeker geen fijnproever. In mijn dvd-kast staan heus wel de nodige verantwoorde arthousefilms en essentiële klassiekers, maar de planken zijn toch hoofdzakelijk gevuld met gelikte Hollywoodproducties en niet altijd even hoogstaande horror. Ik hoef in de bioscoop ook niet zozeer aan het denken gezet te worden of een vernieuwend, artistiek hoogstandje voorgeschoteld te krijgen. Ik wil domweg vermaakt en eventueel een beetje geraakt worden. En vanuit dat oogpunt durf ik ‘Back to the Future’ best één van de beste films te noemen die ooit gemaakt zijn, omdat nou eenmaal weinig films een hoger entertainmentgehalte hebben. Het geesteskindje van schrijver/regisseur Robert Zemeckis en schrijver Bob Gale uit 1985 is een zelden vaart minderende maar toch luchtige achtbaanrit vol actie, spanning, avontuur en een hoop humor. Met zowel platte grappen (waarin de slechterik van het verhaal weer eens in een berg mest terechtkomt, bijvoorbeeld), maar ook subtiele knipogen die een beetje algemene kennis en oplettendheid vereisen. Maar ik denk dat dit alles nog niet eens is wat mij het meest aanspreekt aan ‘Back to the Future’.

Er zijn een paar vragen die menigeen zichzelf wel eens gesteld zal hebben, zelfs al weet je dat het antwoord zeker dan wel waarschijnlijk altijd een fantasie zal blijven. Wat zou je doen als je een miljoen euro zou winnen? Wat zou je doen als je een dagje onzichtbaar zou kunnen zijn, of van het andere geslacht? Welke vijf bekende mannen of vrouwen zou je op een “freebie list” zetten? Wat zou je doen als je Marty McFly’s DeLorean eens kon lenen en die in elk gewenst jaar zou kunnen parkeren?

Als ik op reis ga wil ik zoveel mogelijk weten over hetgeen ik te zien krijg. Maar nog niet eens zo lang geleden realiseerde ik me dat ik eigenlijk helemaal nog niet zoveel weet over mijn eigen leefomgeving. Kennis over de Maya’s kan een reis door Mexico mooier maken en Cuba is interessanter als je wat weet over de Cubaanse Revolutie, maar weten wat zich in vervlogen tijden afspeelde in de stad of het dorp waarin je woont kan juist de alledaagse dingen boeiender maken. De rit van huis naar werk, de dagelijkse wandeling naar de supermarkt of misschien zelfs een blik uit het raam. Vrijwel elke hectare bewoonde grond heeft wel een verhaal te vertellen. Een verhaal dat alledaagse plekken en gebouwen een hele extra dimensie kan geven.

Ik denk daarom dat ik mijn tijdreizen relatief bescheiden zou houden. Op kraamvisite gaan bij Jezus Christus, eens gaan kijken bij de bouw van de piramides in Egypte of het oude Rome in volle glorie aanschouwen zou niet bovenaan mijn lijstje staan. Ik denk dat ik juist dicht bij huis zou blijven. Net als Marty McFly, die in ‘Back to the Future’ een wandeling maakte door zijn eigen woonplaats zoals die dertig jaar eerder was en te zien kreeg in welke wereld zijn ouders opgroeiden.

Ik zou beginnen in 1550 en een bezoekje brengen aan mijn woonplaats Eindhoven, dat toen nog een ommuurd stadje met een kasteeltje en een slotgracht was. Daarna zou ik een flinke sprong maken naar 1891, toen Philips opgericht werd in een klein fabriekje, wat de aanzet betekende voor een explosieve groei van de stad van vier- naar tweehonderdduizend inwoners in een eeuw tijd. Vervolgens zou ik in 1896 een stop maken in Reusel, waar ik geboren en getogen ben. Jarenlang keek ik vanuit mijn dakraampje uit op de in 1895 gebouwde huidige kerk, die tot de geallieerden ‘m opbliezen in de Tweede Wereldoorlog een dubbel zo hoge toren had als nu, en het busstation waarbij in de straattegels de contouren van een in 1897 afgebroken romaans kerkje te zien zijn. Ik zou die twee gebouwen wel eens in volle glorie naast elkaar willen zien staan. Ik zou de reis vervolgen op 18 september 1944, om de euforie van de bevrijding van Eindhoven mee te maken. Daarna zou ik in de stad blijven en een dikke tien jaar vooruit gaan, toen mijn opa er werkte in de fabrieken van Philips, bij de Witte Dame. Ik zou dan meteen even een wedstrijd uit één van de eerste betaald voetbalseizoenen van PSV meepikken, om inmiddels bijna mythische clubiconen als Coen Dillen, Roel Wiersma en Trevor Ford aan het werk te zien. Volgens zou ik weer even teruggaan naar Reusel en Hooge Mierde, omstreeks 1960, om de omgeving te bekijken waarin mijn vader en moeder opgroeiden en ook even de weilanden op te zoeken waarin later de woonwijk zou ontstaan waarin ik zelf opgroeide. Ik zou gaan naar het Eindhoven van de late jaren zestig om wat te proeven van de popcultuur van die tijd in de platenzaken, kroegen en popzaaltjes. En in 1977 zou ik in de Effenaar gaan kijken hoe de Ramones en de Sex Pistols daar punkgeschiedenis schreven.

En misschien zou ik tussendoor ook nog even naar 12 december 1985 gaan. Gewoon, om in de bioscoop een film over een door de tijd reizende auto mee te pikken die op deze dag in Nederland in premiere ging.BTTF

1 Response so far »

  1. 1

    Mam said,

    Grappig. Dat gedeelte van 1960 heb ik dus in beelden in mijn hoofd zitten! Ik zie heel veel nog zo voor me.


Comment RSS · TrackBack URI

Geef een reactie

