Van jeuk naar kriebels

Sommige mensen krijgen jeuk van de feestdagen. En sommige mensen krijgen zodra die dagen voorbij zijn meteen kriebels. Reiskriebels.

Januari is de beste maand om je te gaan bezinnen op je volgende reisbestemming. Zodra Sinterklaas en de Kerstman het land uit zijn doet stilletjes de dagelijkse sleur weer z’n intrede. En dan is er nog een lange, donkere en koude weg te gaan naar de lente. Voor mij is het beste medicijn daartegen een dosis reisgidsen en -websites. En die werken toch het beste als je niet al te beperkt bent in je mogelijkheden. Als je op de wereldkaart kunt kijken, en dan vooral naar de strook tussen de Kreefs- en de Steenbokskeerkring, en een grote snoepwinkel ziet vol mooie, boeiende, exotische landen waar je uit kunt kiezen.

Na een hele tijd werkloos thuis te hebben gezeten wist ik me eind oktober met wat mazzel binnen te wurmen bij een bedrijf dat me een voorzichtig contractje voor twee maanden gaf. Na anderhalve maand volgde een kort evalutiegesprek met goed nieuws: er zouden nog zeker zes maanden achter die twee maanden aangeplakt worden. Ik mailde de heuglijke mededeling naar mijn vriendin Linda en even daarna naar mijn moeder. Met daarbij de opmerking: “Ik gok dat Linda as we speak al prijzen van vliegtickets aan het vergelijken is”. Dat bedoelde ik als grapje, maar uit navraag bleek het inderdaad zo te zijn. Afgelopen zomer hadden we in Europa moeten blijven. Maar hoe leuk en avontuurlijk twee weken met de auto en een tentje door Kroatië en omgeving trekken ook was, na ruim een jaar de avances van de nòg wijdere wereld te hebben moeten weerstaan waren we helemaal klaar om ons er weer aan over te geven.

Een reisbestemming kiezen begint vaak met wegstrepen. Van complete werelddelen. Uiteraard ging voor Linda en mij als eerste een grote, dikke, lekker decadente streep door Europa. Ook Azië moest maar weer even wachten, omdat Linda er de afgelopen jaren al meerdere keren geweest was. Afrika heeft een beetje tot haar verdriet weinig aantrekkingskracht op mij, dat dit ook geldt voor Oceanië begrijpt ze wat beter. Noord-Amerika leek ons te duur en cultureel minder interessant (Mexico uitgezonderd uiteraard, maar daar waren we allebei als eens geweest). Bleef over: Midden- en Zuid-Amerika. Een gebied dat me sowieso erg aanspreekt. Veel van de 34 landen in Latijns-Amerika hebben immers die magische combinatie te bieden van een tropisch klimaat, weelderige natuur, boeiende bezienswaardigheden, prachtige koloniale architectuur, warmbloedige mensen en de mooiste taal op aarde.

Nu is het dus nog de vraag welk land of welke combinatie van landen van die 34 het gaat worden. En wie weet, misschien wordt het toch nog iets heel anders. Maar dat is momenteel nog niet eens zo relevant. Eigenlijk begint vakantie al een klein beetje bij het op zoek gaan naar de bestemming, waar die ook mag zijn. Dan is de aanloop een feit. Het maakt de lange maanden met de korte dagen aan het begin van het jaar altijd een beetje zonniger. Voorpret is ook pret.

“Een reis van duizend mijl begint op de grond onder je voeten”, zei de legendarische Chinese filosoof Laozi ooit. Maar dat was in een andere tijd. Tegenwoordig kan je reis maanden voor de eerste stap al beginnen op Google en in reisgidsen. We weten nog niet waar we naartoe gaan, maar het is altijd fijn om weer onderweg te zijn.

Geef een reactie

