Frisse neus

Ik hou van de geur van vers gebakken brood. En van die van de zee, of van een pas geopende zak koffiepads. Van oude boeken en platen, en van nieuwe schoenen. Maar dat spreekt allemaal wel voor zich, denk ik.

Ik hou misschien zelfs nog meer van hoe de lucht ’s avonds kan ruiken als het weer lente wordt. De reuk van vers gemaaid gras maakt dat zelfs nog een stuk fijner. Alhoewel ik nooit blow en roken ronduit smerig vind, hou ik wel van de geur van cannabis die in rook opgaat, omdat ik die associeer met zomerfestivals. Ook de geur van verhit asfalt op een zinderende zomerdag vind ik wel wat hebben. En ik hou zelfs een klein beetje van de geur van pas bemeste akkers, als je in een dorp opgegroeid bent dan hoort die nou eenmaal bij de lente en de zomer.

Maar voordat we dat alles opnieuw kunnen ruiken zullen we eerst weer even een paar maanden een frisse neus moeten gaan halen. En na het zo lang mogelijk uitgesteld te hebben rook ik afgelopen week voor het eerst in maanden mijn winterjas weer.

Bah…

Geef een reactie

