O, kom er eens kijken wat ik op de platenbeurs vond

Mijn kindertijd was eigenlijk vrij overzichtelijk. Zo wist ik altijd ruim van tevoren wat het hoogtepunt van het jaar zou worden: de avond van 5 december. Het hele jaar door onthield ik elk stuk speelgoed dat ik graag wilde hebben maar niet kon betalen van mijn zakgeld, medio november kreeg Sinterklaas het verzoek om dat alles dan maar even aan te gaan schaffen. En ik zal wel een lief kind zijn geweest, want ik werd eigenlijk nooit teleurgesteld door de goedheiligman. Op elke pakjesavond stond een meer dan acceptabel deel van mijn verlanglijstje netjes ingepakt voor me klaar, aangevuld met wat verrassingen die Sinterklaas er zelf bij had bedacht. En daarna wilde ik natuurlijk niets liever dan een paar dagen thuis blijven om met mijn nieuwe aanwinsten te spelen.

Tegenwoordig krijg ik, als mijn agenda en financiën het toelaten, twee keer per jaar nog een beetje dat gevoel dat ik vroeger had op 5 december. En afgelopen zaterdag was het weer zo ver. Voor de tweede keer dit jaar werd in de Jaarbeurs in Utrecht de Mega Platen & CD Beurs gehouden, de grootste platenbeurs ter wereld. Ik moet mijn eigen cadeautjes daar natuurlijk zelf betalen, dat wel, maar desondanks zijn er genoeg overeenkomsten met de pakjesavonden van vroeger. Ik maak vooraf een verlanglijstje, vind doorgaans wel een deel(tje) daarvan, kom ook altijd wel wat verrassingen tegen waar ik niet op had gerekend en als ik in de trein terug naar huis de buit inventariseer zou ik mezelf het liefst zo snel mogelijk een paar uurtjes afzonderen met een stereo-installatie om alles uitgebreid te beluisteren.

Maar tegelijk is de platenbeurs een beetje een martelgang. Als ik in een vreemde stad ben dan struin ik als het even kan altijd even door wat achterafstraatjes in de hoop daar een leuk platenzaakje te vinden (de interessantste shops zitten nooit midden in het centrum) waarin ik één of twee uurtjes op jacht kan naar mooie uitbreidingen van mijn platencollectie. Op de Mega Platen & CD Beurs vind je de halve inventaris van honderden van precies dat soort winkeltjes uit heel Europa in één hal. Het aantal bakken, dozen en kratten propvol cd’s, lp’s, singletjes en memorabilia is er nauwelijks te tellen. Eigenlijk is het gekkenwerk. Bij bijna elk kraampje dat er staat zou ik een uur door kunnen brengen. Maar het zijn er honderden en na een uur of vier ben ik doorgaans wel weer uitgeput door het slenteren, de krankzinnige overdosis aan platen, de vele duwende, porrende en voordringende mannetjes en de gewichtige discussies over de Duitse persing uit 1968 van die Stones-lp die toch ècht beter gemasterd is dan de Franse persing uit 1971, of andersom.

Als ik weer naar buiten loop dan heb ik dus altijd toch een beetje het gevoel dat ik teveel over heb geslagen. Ik zou een hele dag kunnen vullen met alleen maar door ongesorteerde bakken met spotgoedkope lp’s spitten, op zoek naar koopjes. En een dag met het speuren naar nieuwe aanwinsten voor mijn collectie oude Beach Boys-singletjes. Een dag met het opsporen van obscure meesterwerkjes uit de late jaren zestig. Een dag met het vinden van nog meer van mijn favoriete liedjes op 45 toeren. Een paar uur met het vullen van wat gaten in mijn verzameling punkrock-cd’s. Een paar uur met zoeken naar bootlegs met nooit officieel uitgebracht materiaal van mijn favoriete bands. Zie dat allemaal maar eens bevredigend te doseren in een uur of vier.

Maar als ik daarna in de trein terug nog eens bekijk wat ik ook alweer allemaal op de kop getikt heb, dan ben ik eigenlijk nooit ontevreden. Dan zitten in mijn rugzak toch maar mooi de, binnen mijn budget, meest interessante platen die ik in die hele gigantische hal tegen ben gekomen. En dan ben ik een beetje mijn eigen Sinterklaas.

Met als groot voordeel dat ik, in tegenstelling tot de goedheiligman, op mijn pakjesavonden niet elke keer weer naar dezelfde pakweg tien liedjes hoef te luisteren.

Geef een reactie

