Blijf alsjeblieft albums maken

Dit is een reactie op deze column.

De mogelijkheid om muziek te downloaden bracht voor muziekliefhebbers een extra luxe met zich mee: liedjes werden individueel beschikbaar, je hoefde niet langer het volledige album waar het opstond aan te schaffen. Terwijl de fysieke geluidsdrager steeds verder naar de achtergrond verdween ontstond de vraag of het album als concept nog wel bestaansrecht heeft.

Dat is voor mij geen vraag. Net zoals een goed voetbalteam meer is dan alleen elf voetballers en een goed gerecht meer dan alleen een rijtje ingrediënten is een goed album meer dan alleen een verzameling liedjes. Een album kan als geheel een muzikaal statement zijn of een gevoel uitdragen. Het kan een markering zijn voor een tijdperk in je loopbaan. Het kan een context zijn die liedjes veel sterker maakt dan ze op zichzelf zijn, buiten het framewerk van het album. Het kan een manier zijn om je minder radiovriendelijke nummers (want lang niet elk goed nummer is een potentiële hit) onder de aandacht te brengen. Het kan een platform zijn voor een doorlopend thema. En het sequencen van het album is bijna net zo’n kunst als het op de juiste volgorde zetten van de akkoorden van een liedje. Voor elke muzikant die wat hij doet eerder een passie noemt dan een baan lijken me dit fantastische creatieve mogelijkheden en uitdagingen.

Door de ontwikkelingen in de muziekindustrie is het er de afgelopen jaren niet echt leuker op geworden voor muzikanten. Het publiek wil je muziek tegenwoordig gratis hebben en vervolgens laten verzuipen op een harde schijf tussen tienduizend andere liedjes die over een jaar waarschijnlijk eveneens alweer vergeten zijn. Je bent een gratis snack geworden die net zo makkelijk weg te kauwen is als een frikadel uit de muur. Maar als je anno 2013 nog een publiek wil bereiken dan heb je dat maar te slikken en pas je jouw aanbod aan op de vraag. En als het publiek geen albums meer wil, dan maak je die geen meer, toch?

Nou, nee. Wellicht ben ik een hopeloos naïeve romanticus (was muziekbeleving sowieso geen gevoelskwestie?), maar ik ben er vrij zeker van dat de muzikanten die ik bewonder en respecteer zich niet of nauwelijks bezig houden of hielden met trends, het marketen van hun muziek of zelfs de wensen van hun fans. De interessantste muziek is altijd ontstaan uit passie (“Take it or leave it”), en niet uit inspelen op de vraag van de consument (“U vraagt, wij draaien”).

Het maken van een liedje is een kunst, het samenstellen van een album ook. Waarom zou je een dief van je eigen artistieke mogelijkheden zijn voor een publiek dat te verzadigd is om twee jaar te wachten op nieuw werk en te verveeld om naar liedjes te luisteren die ze nog niet mee kunnen zingen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: