Dubbelcolumn Olav & Joost, deel 4: Reizen

Voor onze vierde gezamenlijke dubbelcolumn kozen Olav en ik voor het thema “Reizen”.

Olav:

Zo nu en dan zap ik wel eens langs van die reisprogramma’s. Heel slim van bijvoorbeeld zo’n Floortje Dessing om zo’n programma te maken, want ze kan gaan en staan waar ze wil. Veelal naar de meest wazige landen, juist omdat het voor haar mooi is om daar geweest te zijn en voor ons weer leuk om zo’n land te ontdekken, ook al is het op tv. Goed bedacht, goed gedaan, Floortje.

Ik moet wel zeggen dat als ik dat allemaal gadesla ik gewoon jaloers ben omdat ik eigenlijk nergens geweest ben. Vroeger, met mijn ouders, gingen we naar Italië of Duitsland en de grootste klapper was wel Daytona Beach. Geweldig was dat, ik zal dat ook nooit meer vergeten. Ik weet niet of mijn moeder dat indertijd van te voren wist, maar we gingen dus eigenlijk naar de “Daytona Speedweek”, en niet naar Disney World of andere typisch Amerikaanse bezienswaardigheden. We hebben cross-, race- en dirt trackwedstrijden gezien, crosskleren gekocht en hamburgers gegeten bij Wendy’s, dat tegenover het hotel stond. Mijn moeder en mijn zus waren erbij en ik denk eerlijk gezegd dat zij zich er iets anders van voorgesteld hadden toen, sorry nog.

Zuid Frankrijk was een drama omdat het blijkbaar veel te warm was voor een pasgeboren baby in een kant en klare bungalowtent. In Tunesië werden, in mijn eerste middag op het strand, mijn tas met spullen en mijn radio gestolen terwijl ik lag te tukken. De aangifte was een regelrechte aanfluiting want we werden gewoon uitgelachen en het viel me mee dat mijn radio daar niet op de balie stond te spelen. Met de kinderen in Kroatië, hoog op een berg met alleen een rotsenstrand in de buurt was ook niet echt een hoogtepunt en die all-in zomervakantie in Turkije in een “ster-te-weinig-resort” was alleen leuk omdat we met het juiste stelletje waren gegaan.

Nee, één van de mooiste trips was Parijs. Zomaar op de bonnefooi met z’n tweetjes in de auto gesprongen en hup, weg waren we. Eten in de auto, Jim Morrison’s slaapplaats bekeken en in onbekende dorpjes op een gammel stoeltje bier en wijn gedronken met natuurlijk kaas en brood. Dat is vakantie. Lekker helemaal niks, alleen elkaar, geweldig was dat.

Dan zie ik Floortje en denk ik, het maakt niet zo veel uit waar je heen gaat en ik hoef de wereld niet perse te zien. Het gaat om de intensiteit en daar hoef je geen vijftien uur voor te vliegen.

Gewoon in je autootje stappen en gaan… De horizon tegemoet.

Joost:

Er zijn mensen die op vakantie zeggen te gaan om uit te rusten. Ik heb dat nooit zo begrepen. Koffers inpakken, met een hoop bagage de trein nemen naar Schiphol, daar inchecken, wachten tot je kunt gaan boarden, urenlang gevangen zitten op een te krap vliegtuigstoeltje, met verstopte oren en een jetlag landen, in de zinderende hitte een taxi of de metrolijn vinden die je naar je hotel brengt, in een plaats waar je nog nooit geweest bent je hotel zien te vinden, uitpakken, snel je bezwete outfit uittrekken, even douchen en een restaurant zoeken voor je eerste fatsoenlijke maaltijd in een halve dag terwijl je al bijna 24 uur wakker bent: ik kan me een paar honderd rustgevendere dingen bedenken. Zoals gewoon thuis blijven en met een boek op de bank liggen, bijvoorbeeld.

Ik wil niet op vakantie gaan om uit te rusten, ik wil mezelf juist wakker kunnen schudden. Even weg uit de gebruikelijke comfort zone waarin je de helft van de tijd op de automatische piloot functioneert. Weg uit je vertrouwde omgeving en weg van alles wat het dagelijks leven een routine maakt. Weg van de supermarkt waar je drie keer per week komt, weg van de route die je elke dag naar het weg rijdt, weg van die laptop met Facebook en Hotmail die je net iets te vaak lijkt te roepen. Even een flinke dosis nieuwe herinneringen in je hoofd proppen. Jezelf even lekker laten overspoelen met nieuwe indrukken die zo overweldigend zijn dat ze nog steeds bezig zijn met indalen als je weken later thuis je fotoalbum samen aan het stellen bent.

Ik heb mijn vakanties dan ook het liefst zo gevarieerd mogelijk. Ik heb niets tegen luxe all-in resorts, zolang ik na een nachtje of twee weer door mag naar het volgende hotel, al mag dat van mij net zo goed een hostel, guesthouse of nachttrein zijn. Een paar uurtjes aan het zwembad of op het strand liggen vind ik prima, maar daarna ben ik wel weer toe aan iets anders. Een tempelruïne, een pittoresk stadje, een historische kathedraal of een waterval. En eigenlijk kan in een onbekend land een keer de lokale lijnbus pakken of er op uittrekken met een gehuurde fiets minstens zulke gedenkwaardige herinneringen opleveren als het bezoeken van de toeristische trekpleisters uit de boekjes. Voor mij is een vakantie pas ècht geslaagd als elke dag een avontuur op zich was. Dagen die in je geheugen samenvloeien tot één geheel beleef je immers in het dagelijks leven al genoeg.

De dagen dat ik op reis ben, dat zijn voor mij altijd de mooiste dagen van het jaar. Elke reis is goed voor maanden voorpret en jaren napret. Ik hou verslagen bij en maak foto’s om alles eindeloos te kunnen herbeleven. Maar toch vind ik het nooit onprettig om weer naar huis te gaan. Mijn familie weer kunnen zien, niet meer voor elke maaltijd de deur uit hoeven, in mijn eigen bed te kunnen slapen, mijn gitaren en mijn platenverzameling weer binnen handbereik hebben, dat is ook altijd lekker. En juist dàt maakt de dagelijkse sleur van het gewoon thuis zitten ook weer wat mooier. Als je weet dat je in fantastische steden als Marrekech, Havana, Mexico-Stad en Luxor bent geweest en in al die plaatsen toch een heel klein beetje uitkeek naar weer een comfortabel avondje thuis voor de tv, dan voelt je eigen bankje ineens een stuk lekkerder.

1 Response so far »

  1. 1

    Mam said,

    There’s no place like home.


Comment RSS · TrackBack URI

Geef een reactie

