Het afscheid van Tommy, Jake, Aad en de rest

“Vroeger” had ik in meerdere steden een vaste route langs de betere cd- en platenzaken. Een route die ik eens in de zoveel tijd aflegde en waar ik dan een hele middag over kon doen.

Elke winkel had z’n eigen sfeer, karakter, specialiteiten en plus- en minpunten. Naar het ene adres ging ik vooral voor de punk- en hardcore-cd’s, naar het andere voor het obscure werk uit de jaren zestig, naar weer een andere voor de koopjes, omdat je er alle recente releases kon vinden, of omdat er een grote vinylafdeling was.

De laatste jaren zijn mijn vaste routes echter heel drastisch ingekort of zelfs helemaal verdwenen. Vaker dan me lief is kwam het voor dat ik naar één van mijn favoriete winkels liep en rechtsomkeer kon maken omdat het pand ineens leeg bleek te staan, of dat er zelfs al een kleding- of schoenenzaak in zat.

Ik had routes in Eindhoven, Tilburg, Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Breda en Antwerpen, meestal ging ik naar één van die eerste drie steden.

In Eindhoven begon ik in de Kleine Berg bij de CD-Theek, een heerlijk rommelig zaakje waar je nog lekker ouderwets op speurtocht kon gaan naar goedkope nieuwe en tweedehands cd’s en platen. Schuin daar tegenover kwam op den duur Bullit te zitten (nadat deze zaak eerder te vinden was in een veel gezelliger hol aan het Stratumseind), een vrij grote cd- en platenzaak die een tikkeltje aan de dure kant was maar waar je wel bijna alles kon vinden, waar bovendien personeel werkte met erg veel muziekkennis. Weer een stukje verderop aan de Kleine Berg zat Memory, een krap muziekzaakje met een erg beperkt assortiment maar wel behoorlijk goedkope cd’s en ook wat memorabilia. De niet erg vriendelijke eigenaar moest je op de koop toe nemen. Soms liep ik ook nog even naar Mark Foggo’s Skanky ‘Lil aan de Sint Catharinastraat, een piepklein, goed verstopt winkeltje dat geheel in het teken stond van punk, hardcore, oi, ska en aanverwanten. Daarna ging ik nog even naar het centrum. Eerst naar Jake’s, een iets te dure winkel met een iets te smal assortiment, waar ik zelden wat kocht maar toch altijd even naar binnen ging. En daarna ook even naar Van Leest, niet echt een winkel voor de fijnproever, maar toch de moeite waard vanwege de bakken met drie cd’s of dvd’s voor 25 euro.

Jake’s en Skanky ‘Lil bestaan al jaren niet meer. De Van Leest stond ineens leeg toen ik er vorige week naartoe wilde gaan. Bullit is verkast naar een veel kleiner winkeltje verder uit het centrum. Memory zit tegenwoordig ook op een minder gunstige locatie. Alleen de CD-Theek zit nog op z’n oude plek.

In Amsterdam begon ik in de Haringpakkerssteeg, vlakbij het Centraal Station, bij de Boudisque, dat in een vreemd taartpuntvormig gebouw zat. Het pand bestond uit meerdere ruimtes, waarvan er één geheel aan hardcore, punk en metal gewijd was. Daarna door richting De Dam, naar de Fame Megastore aan het begin van de Kalverstraat. Een gigantische winkel met een enorm, doch wel een beetje duur, assortiment aan cd’s en dvd’s in alle denkbare genres en daarnaast ook veel tafels vol koopjes. Vervolgens door de Kalverstraat naar de Independent Outlet aan de Vijzelstraat, een skatewinkel annex cd- en platenzaak waar vrijwel elke punk- en hardcoreklassieker te vinden was op cd en/of vinyl (en waar je door de verkoper getrakteerd kon worden op een minachtende opmerking over je muzieksmaak). Dan nog een stukje verder lopen naar de Utrechtsestraat naar Concerto, wellicht dat meest complete onafhankelijke platenzaak van Nederland. Even verderop in dezelfde straat zat Get Records, waar je terecht kon voor obscuurdere cd’s die je nergens anders kon vinden.

De Boudisque en Get Records zijn verdwenen. Vandaag werd bekend gemaakt dat de Fame Megastore sluit in februari 2012. De muziekafdeling van Independent Outlet zit nu verstopt in de kelder. Concerto zit er nog wel.

In Tilburg begon ik altijd in de Telefoonstraat bij Aad’s Platenzaak. Een klein, krap cd-zaakje met een heel erg aanwezige eigenaar wiens luide stem non-stop de muziek overstemde. Zijn assortiment was erg beperkt dus moest je er niet gericht naar iets gaan zoeken, maar de cd’s die hij wèl had vond je nergens goedkoper. Daarna ging ik via de Korte Tuinstraat door naar de Nieuwlandstraat, naar Tommy, een redelijk complete cd-zaak waar je ook terecht kon voor de obscuurdere en oudere titels, goedkope tweedehands cd’s en vinyl. Echt een zaak waar de liefhebber minstens een uurtje voor nodig had. Een eindje verderop aan de andere kant van de straat zat Sounds, lekker compleet op het gebied van de recentere releases, met altijd een hoop interessante aanbiedingen, veel vinyl en bovendien zeer vriendelijk personeel. Ten slotte ging ik ook hier altijd even naar de Van Leest.

Aad’s Platenzaak zit nu buiten het centrum en is nog drie middagen per week open. Tommy’s bestaat niet meer. Sounds zit er nog wel. De Van Leest is een Free Record Shop geworden, wat wil zeggen: meer games en gadgets, minder cd’s.

Elke keer als er weer één van mijn favoriete platenzaken blijkt ze zijn verdwenen doet dat een beetje pijn. Niet alleen omdat de koopopties weer wat beperkter worden. Met elke goede platenzaak die verdwijnt, verdwijnt ook de sfeer en het karakter ervan.

Voor een verzamelaar is het zoeken minstens zo leuk als het vinden. Dan is de omgeving waarin je platen zoekt toch niet geheel onbelangrijk. Die omgeving, die context, mis je bij het online kopen. Voor een muziekliefhebber is een goede platenzaak een paradijs, waar het gewoon leuk is om te zijn, ook als je niet specifiek iets zoekt. Zonder dramatisch te willen doen: als je twee keer een half uur in de auto en twee uur in de trein gaat zitten voor een paar platenzaken in Amsterdam die in principe niets hebben wat Bol.com niet eveneens kan leveren, dan kun je toch wel spreken van iets dat meer is voor je dan slechts een winkel.

Helaas ben ik zelf ook onderdeel van het probleem van de platenzaken. Ik kom er namelijk lang niet zo vaak meer als voorheen. Deels is dat goed omdat ik een stuk selectiever ben geworden met het kopen van muziek, misschien ben ik zelfs wel een beetje verzadigd, waardoor ik nu een wat gezonder uitgavenpatroon heb. Wel vind ik het jammer dat ik gewoon niet zo vaak meer zin heb om op cd- en platenjacht te gaan. Voor één of twee platenzaken pak je immers niet zo snel meer de auto of de trein als voor vier. Sowieso is de kans nu groter dat ik niet kan vinden wat ik zoek. Steeds vaker kies ik nu voor de gemakkelijke, klinische weg en ga ik naar Bol.com. Daar kun je dezelfde cd’s kopen, maar het hele zoekproces, dat ik zie als een hobby op zich, ontbreekt.

Ik vind het nog steeds heerlijk om zo nu en dan één of twee uur door te brengen in een goede platenzaak. Alhoewel ik dat dus niet zo heel vaak meer doe hoop ik wel dat ik nog lang op z’n minst de optie zal blijven houden. Ik zou het in elk geval heel erg jammer vinden als ik binnenkort ook op de Nieuwlandstraat 33 in Tilburg, de Utrechtsestraat 52-60 in Amsterdam of de Kleine Berg 52 in Eindhoven een nieuwe kledingboutique aantref.

2 Reacties so far »

  1. 1

    Marco said,

    Helaas, die tijd is geweest… Al is het nog altijd heerlijk om een (paar) uur bij Sounds in Venlo rond te neuzen. Net iets verder weg, maar zwaar de moeite!

  2. 2

    Geweldige tijden, vergane glorie is dat. Mijn favoriete platenzaakjes zaten in Tilburg, Den Bosch en Eindhoven. Elpee, The House Of Sounds, Bullit, Tommy … zijn allemaal verdwenen..


Comment RSS · TrackBack URI

Geef een reactie

